وضعیت ایران در حوزه مصرف بازی های رایانه ای چگونه است؟

 

 

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی رایانه‌ای را تحلیل و منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات این گزارش 34 میلیون گیمر در ایران فعال هستند که 58 درصد آنها به شکل آنلاین بازی می‌کنند. نکته جالب تناسب جنسیتی بین گیمرهاست که 59 درصد از جمعیت را مردان و 41 درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

مصرف بازی‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین مصارف محصولات فرهنگی در جامعه است که تحلیل آن، مسیر اقتصادی نوع صرف جامعه را برای سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی مشخص می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای میانگین سنی گیمرها 23 سال است که بیشترین سهم هم با 34 درصد به جوانان 18 تا 34 سال می‌رسد

جالب است که گیمرها به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی می‌کنند و سهم بازی گیمرهای مرد در زمانی که صرف بازی می‌شود تقریبا نزدیک به دوبرابر گیمرهای زن است. گوشی هوشمند هم در این پیمایش پرطرفدارترین و جذاب‌ترین ابزار بازی شناسایی شده است.

 

این گزارش با اشاره به اینکه از هر 100 ایرانی 41 نفر گیمر هستند و نگاهی به جمعیت 84 میلیون نفری ایران اعلام کرده که بیش از 34 میلیون گیمر در ایران فعال هستند.

از بین جمعیت گیمر ایران 4 میلیون نفر گیمر حرفه‌ای یا پیشتاز محسوب می‌شوند که بیش از 21 ساعت در هفته بازی می‌کنند. این گروه 12 درصد از کل گیمرها را به خود اختصاص داده است

جالب است که سهم اصلی به گیمرهایی می‌رسد که به شکل تفننی بین 1 تا 5 ساعت در هفته بازی می‌کنند. این گروه 45 درصدی 15 و نیم میلیون نفر جمعیت دارند. گیمرهای مصمم نیز بین 5 تا 21 ساعت در هفته به شکل پایدار مشغول به بازی هستند

 

کال آف دیوتی محبوب‌ترین بازی نوجوانان و جوانان و فیفا محبوب‌ترین بازی بزرگسالان محسوب می‌شود. ماشین‌بازی هم بازی محبوب خردسالان و کودکان است. افراد میانسال بالای 55 سال هم به بازی آمیرزا بیشتر علاقه‌مند هستند.

 

جالب است که بر اساس این گزارش بیش از 512 میلیارد تومان مجموع هزینه‌ای است که گیمرهای پلتفرم موبایل در سال 1400 برای بازی انجام داده‌اند.

نکته‌ای که در این گزارش بر آن تمرکز شده در جریان هزینه‌های گیمرهای موبایل، هزینه بیش از 202 میلیارد تومان به عنوان سهم بازی‌های موبایل بومی است.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *