مدارس تاریخ در مزارع بازی و سرگرمی

گزارشی از بازسازی تاریخ کشورهای جهان در قالب موزه‌ها و مزارع زنده سرگرمی‌محور

 

مدارس تاریخ در مزارع بازی و سرگرمی

 

«بازی» علاوه‌بر جنبه‌های سرگرمی، شیوه‌ای جذاب برای آموزش غیرمستقیم، به‌خصوص کودکان است. «تعاملی‌بودن بازی»، باعث می‌شود تا کودکان، آموخته‌هایشان را سال‌ها به‌یاد داشته باشند. بسیاری از کشورها، تلاش کرده‌اند از قابلیت‌های بازی، در مقیاسی بسیار بزرگتر و عمیق‌تر از آن‌چه ما تصور می‌کنیم بهره گیرند. ایجاد مزرعه‌ها و موزه‌های زنده سرگرمی‌محور، از جمله این تلاش‌ها است. کودکان، بازی می‌کنند و با نحوۀ سبک‌زندگی و مختصاتِ زندگی در گذشته آشنا می‌شوند.

 

مزرعه ویرجینیا تجربۀ عملی از تاریخ

«واشنگتن‌پست بچه‌ها»، در گزارشی، برای مخاطبانش از برنامه‌های تفریحی‌آموزشی مزرعه ویرجینیا گفته است. در این برنامه، کودکان محلی با کارِ داوطلبانه در مزرعۀ تاریخی و گروه‌های بازسازیِ جنگ داخلی، به گذشته سفر می‌کنند. با این کار، آن‌ها مطالب زیادی را دربارۀ وضعیت تفریح، کار و زندگی در گذشته می‌آموزند. آبیاریِ آب‌فشانی در کشتزارِ تنباکو، کندن علف‌های هرز، خیاطی، آشپزی و آوردن آب، ازجمله کارهایی است که کودکان را با وضعیت زندگی در گذشته آشنا می‌کند. یکی از این کودکان به اسم «امیلی استرینگر» که 13 سال دارد، به‌خاطر گرانیِ کفش، با پای برهنه در مزرعه راه می‌رود. همچنین، در آن‌زمان، چون مردم نمی‌توانستند زیاد به حمام بروند، بسته‌ای پر از گُل و گیاه خوش‌بو را به دورِ گردنِ خودشان می‌بستند تا بوی بد را از بین ببرد. این‌ها، حقایق تاریخی است که کودکان یاد می‌گیرند و واقعیت‌های آن دوره را لمس می‌کنند. برگزاری اردوی تابستانیِ «تاریخ زنده» دربارۀ جنگ داخلی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مزرعه است. کودکان در این اردو، لباس‌های نظامیِ آن دوران را می‌پوشند، شمشیر چوبی به‌دست می‌گیرند و واقعیت‌های جنگ را می‌آموزند.

 

«فارم هندز»،بازسازی کشاورزیِ تاریخی

«فارم هندز»، برنامه‌ای برای کودکان 6 تا 9 یا 10 تا 12 ساله است. در این برنامه، کاردستی، بازی‌ها و فعالیت‌های فصلی که بخشی از کارهای یک مزرعۀ واقعی است، به کودکان معرفی می‌شود. کودکانِ حاضر در «فارم هندز»، زمان خود را برای فعالیت‌هایی صرف می‌کنند که به آشنایی با کشاورزی مربوط است. مسابقات شخم‌زنی، دِرو و برداشت گندم، گردش شبانه بر روی گاریِ پر از کاه، مهمانی‌های بستنی، آب‌رسانی و تغذیۀ حیوانات، مخلوط‌کردن غذای حیوانات، جمع‌آوری تخم‌مرغ، کاشتن سیب‌زمینی، بیل‌زدن باغ، آبیاری باغ میوه، پوست‌کندن ذرت، برداشت کدو حلوایی، تهیۀ آب سیب، جمع‌آوری شیرۀ گیاهان برای شربت اَفرا، گردآوری هیزم برای آتش، ساختن آغل برای بره‌ها، ساختن کاردستی در مزرعه، بازی و ورزش و گاری‌سواری، ازجمله فعالیت‌های این مزرعه است. همچنین، بازی‌های سنتی و قدیمی، ازجملۀ مهم‌ترین کارهایی است که کودکان در «فارم هندز» به آن مشغول می‌شوند. این برنامه، فرصتی است تا کودکان با حیوانات، محصولات و زندگی در مزرعه آشنا شوند.

 

مزرعۀ تاریخ زندۀ «آیووا»

«مزرعه‌های تاریخ زنده»، موزه‌های تاریخیِ تعاملی هستند که آموزش‌های زیادی را به افراد مختلف می‌دهند. این مزرعه‌ها، با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را سرگرم می‌کنند تا زندگیِ روستایی را تجربه کنند. «مزرعه‌های تاریخ زنده»، روایت‌های شگفت‌انگیزی را دربارۀ چگونگی تغییرِ دشت‌های حاصل‌خیزِ «میدوست آیووا» به حاصل‌خیزترین مزرعۀ جهان نقل می‌کنند. بازدیدکنندگانِ این موزه، در یک فضای باز به وسعت 500 هکتار و در یک دوران تاریخی به فاصلۀ 300 سال گشت‌وگذار می‌کنند. مفسران حاضر در این مجموعه، محیط یادگیریِ منحصربه‌فردی را برای فعالیت‌ها و نمایش‌های فصلی فراهم کرده‌اند. در این موزه، سه محیط کاری برای کودکان وجود دارد: «مزرعۀ سرخ‌پوستان آیووا در سال 1700 میلادی»، «مزرعۀ پیشرو در سال 1850 میلادی» و «مزرعۀ مبتنی بر اسب در سال 1900 میلادی».

 

مزرعۀ تاریخ زندۀ «پومروی»

مزرعۀ «پومروی» واشنگتن، چندین اردوی مدرسه‌ایِ متنوع و مناسب را در فصل بهار و پاییز، برگزار می‌کند. این اردوها با کلاس‌های مختلفی همراه هستند. به ‌این‌ترتیب، دانش‌آموزان بر روی مزرعه تمرکز می‌کنند. آن‌ها بر روی تراکتوری سوار می‌شوند که یک گاریِ پر از کاه را در زمینِ کدو تنبل، به‌دنبال خودش می‌کشد و افراد می‌توانند بیش از صد «مترسک کدوییِ» جذاب را ببینند. برخی از این کلاس‌ها، بر روی خودکفایی و بازیافت در مزرعه‌های بدون برق تمرکز دارند. این برنامه‌ها، چشم‌اندازی تاریخی را دربارۀ پرورش و نگه‌داریِ مواد غذایی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. برخی دیگر از این کلاس‌ها، بر کار و بازیِ کودکان در چنین مزرعه‌هایی تمرکز دارند. این بازی‌ها، فعالیت‌های خانگی و کارهای محوطۀ مزرعه را شامل می‌شوند. دانش‌آموزان، حیوانات مزرعه را می‌بینند، نوازش می‌کنند و در تغذیۀ برخی از آن‌ها کمک می‌کنند.

 

پشت جبهه جنگ جهانی دوم در موزۀ زندۀ «بیمیش»

در این موزه، کودکان انگلیسی، با بازدید از سه دورۀ زمانیِ مختلف، تغییر ویژگی‌های دوران کودکی در طول سال‌ها را بررسی می‌کنند. آن‌ها از دهۀ 1820 بازدید می‌کنند تا بدانند که «کارکردن»، چگونه بر روی کودکان در سن‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. در اینجا، کل زندگی به‌معنای کار است و برای تحصیل و مدرسه، فرصت چندانی وجود ندارد. پس از سال 1890 که مدرسه و تحصیلِ علم اهمیت پیدا کرد، کودکان حضور در کلاس‌های درسی را تجربه می‌کنند. مسئولان موزه، انتظار داشتند که این کودکان سه مهارت ارتباط، احترام و مسئولیت را یاد بگیرند. در دهۀ 1940، زندگیِ کودکان در اثر وقوع جنگ، به‌طورکامل تغییر می‌کند. آن‌ها باید کارهای روزمرۀ پناهنده‌ها را در مزرعه انجام دهند و پیش‌ازاینکه حملۀ هوایی در کار آن‌ها وقفه ایجاد کند، در پناهگاهِ جنگی مخفی شوند. کودکانی که درطول این برنامه شرکت می‌کنند، موضوعاتی مانند خاموشی، جیره‌بندی، پرورش مواد غذایی برای استفادۀ شخصی و آشپزی در دوران جنگ را تجربه می‌کنند. این فعالیت‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا مطالب زیادی را دربارۀ فعالیت‌های پشت‌جبهه درطول جنگ جهانی دوم بیاموزند. همچنین، این کودکان، نگرش‌های متفاوتی را دربارۀ جنگ کشف می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند که بدانند چه امری سبب شد تا کودکی که در سنی کمتر از سن قانونی قرار داشت، به‌طور داوطلبانه برای حضور در جنگ جهانی ثبت‌نام کند. درهرصورت، فعالیت‌های این موزه، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا درک خود از انگلستان، تاریخ محلی و جهانی را ارتقا دهند.

 

موزۀ ملیِ تاریخِ «سن فاگانس»، بازسازی فرهنگ تاریخی

«سن فاگانس»، یکی از موزه‌های پیش‌گام و مبتنی بر فضای باز و مشهورترین جاذبۀ میراثیِ «ولز» است. در این موزه، بازدیدکننده‌ها دربارۀ میراث غنی و فرهنگِ «ولز»، بینش پیدا می‌کنند و زبان ولزی را که در طول روز درمیان صنعتگران استفاده می‌شود، می‌شنوند. باغ‌های زیبایی که در اطراف قصر و در معرض دید افراد است، ویژگی‌های اصیلِ بسیاری را به محیط می‌دهد. همچنین، برکۀ ماهی‌ها، باغ شاتوت، تاکستان و یک باغ زیبای گل سرخ، رنگ و عمق ویژه‌ای را به محوطۀ موزه بخشیده است. در این موزه، به مخاطبان پیشنهاد می‌شود که به‌منظور بررسی تغییرات جوی، پیازهای گل را در زمین مدرسۀ خود بکارند تا به پژوهشی بپیوندند که در کل انگلستان پیگیری می‌شود. این برنامه‌ها، فرصتی برای کودکان است تا تفاوت‌های مدارس ویکتوریایی را با مدارس امروز، بررسی کنند.

 

بازسازی قرن نوزدهم در موزۀ «کانر پریری»

موزۀ «کانر پریری»، مکانی است که کودکان می‌توانند به‌طور آزادانه در آنجا بازی کنند و بدَوند. خانواده‌ها هم می‌توانند با تاریخ، علوم، طبیعت و هنر ارتباط برقرار کنند. کودکان در فضای این موزه می‌توانند مسائل جدیدی را کنکاش و کشف کنند. آن‌ها در این دهکده که به قرن نوزدهم مربوط است، با مردم، حیوانات، اشیا و زندگیِ روزمره در ایندیانای مرکزی، آشنا می‌شوند. همچنین، کودکان می‌توانند ساکنان شهر «پریری» را درحال زندگیِ روزمرۀ خودشان ملاقات کنند و مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. در این منطقه، یک خانۀ بزرگِ درختی است که بازی‌های بی‌شماری در آن وجود دارد! خواه برای یک جست‌وجوگر کوچک، خواه برای یک متخصص بالغ. همچنین، یک «ایستگاه اکتشاف» در این منطقه وجود دارد که کودکان در آنجا می‌توانند بالا بروند و اکتشاف و بازی کنند. به‌این‌ترتیب، کودکان، مهارت‌های تفکرِ انتقادیِ خودشان را توسعه می‌دهند و هم‌زمان، بسیار خوش می‌گذرانند. بازسازی نبرد «لگزینگتون»، بخش دیگری از برنامه‌های این محل است. در این برنامه، بسیاری از کودکان، لباس‌های مستعمره‌نشین‌ها را می‌پوشند و در کنار مادرانشان می‌ایستند. پس از پایان نبرد و درحالی‌که دسته‌هایی از نوجوانان طبل می‌زنند، کودکان در میدان جنگ، به‌سمت زخمی‌ها می‌روند. بازسازی این نبرد، برای پاسداشت افرادی است که برای آزادی جنگیده‌اند.

 

جَنگ تگزاس در موزۀ «سن جاسینتو»

موزۀ تاریخیِ «سن جاسینتو»، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنریِ دست‌ساز و تاریخیِ تگزاس است. این موزه، به دو منظور تأسیس شده است: اول، «گرامیداشت افرادی که در سال 1836، در نبرد «سن جاسینتو» شرکت کرده‌اند و دوم، بازسازی تاریخ تگزاس و بخش اسپانیاییِ جنوب‌غربی. مأموریت این موزه، تلاش مستمر برای گردآوری و نگه‌داری وسایل مهم تاریخی است که به اوایلِ تاریخ و فرهنگ تگزاس بازمی‌گردد. در روز بازسازیِ این نبرد، صدای توپ‌های غران، آتش تفنگ فیتیله‌ای و فریادهای رعدآسای مأیوسانه، در میدان جنگ طنین‌انداز می‌شود. کلِ روزِ جشنواره، سرشار از موسیقی، سرگرمی، غذا، فعالیت‌های خانوادگی، نمایشگاه‌های فرهنگی، بازی و تفریح و نمایش‌های بومیان آمریکا برای بازدیدکننده‌ها است. همچنین کلاس‌های تیراندازی با تیروکمان، برای جوانانی برگزار می‌شود که تمایل دارند هنر فراموش‌شدۀ کار با تیروکمان را بیاموزند. بازدیدکننده‌ها، به‌راحتی درمیان چادرهای تگزاسی‌ها و مکزیکی‌ها می‌گردند و مسائلی را می‌آموزند که پیش از نبرد 1836، برای سربازان و خانواده‌هایشان رخ‌داده است. بازسازی جنگ «سن جاسینتو»، با صدها هنرپیشۀ تاریخی آغاز می‌شود. این بازسازی، بزرگ‌ترین رویداد در جنوب‌غربی آمریکا به‌شمار می‌رود.

 

بازسازی دوران استعمار

«اُلد تاون»،رویدادی دو روزه است که برنامه‌های مختلفی مثل افتتاحیۀ بزرگِ موزه، بازسازی نبرد جنگی، کشت‌وکار، سالگرد خانۀ تاریخی و روز میراث جزیرۀ «بیچ»، در آن برگزار می‌شود. ساختن ابزار با استفاده از شاخ حیوانات، سفالگری، پرتاب تبرزینِ سرخ‌پوستان، ریسندگی و بافندگی، دوخت لحاف، ساختن شمع، حکاکی بر روی استخوان، ساختن ظرف‌های پیوتری، نمایش‌های شلیک با تفنگ فیتیله‌ای، خوشنویسی، ساختن تفنگ و آهنگری، ازجمله جاذبه‌های خاصی است که در این برنامه‌ها وجود دارند. پس از ایجاد و توسعۀ پارکِ تاریخِ زنده، دانش‌آموزان، تاریخ را ازطریق نمایشگاه‌ها و نمایش‌های زنده یاد می‌گیرند. درطول سال تحصیلی هم، معلمانِ منطقه، از این پارک به‌عنوان ابزار تدریس استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان در این پارکِ هفت‌ونیم هکتاری با چشمه‌های طبیعی، تجربه‌ای آموزشی-عملی را از تاریخ منطقۀ خود یاد می‌گیرند. درطول سال، بیش از 20 هزار نفر از این پارک بازدید می‌کنند.

 

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *