مدرسه بازی محور شهید کریمی

 

” بچه ها به نوبت روی صفحه مار و پله تاس می اندازند. اگر بازیکن روی خانه نردبان توقف کند و بالا برود جمع اعداد را حساب می کند که چند پله صعود کرده و اگر روی خانه نیش مار برسد تا دم مار پایین می آید و با تفریق اعداد حساب می کند که چند پله سقوط کرده است.” این یکی از بازی های دبستان بازی  محور شهیدعلی  کریمی، در حوالی میدان خراسان تهران است. پایه های تحصیلی این مدرسه ی پسرانه از پیش دبستانی تا کلاس چهارم می باشد.

آقای مهدی  کریمی، مدیر مدرسه، با تجربه ۱۳ ساله در حوزه تربیت از انگیزه اش برای ورود به حوزه بازی می گوید: «با هدف تحول در روش آموزش شروع به مطالعه و تحقیق در منابع دینی و غیر دینی کردیم. همه این منابع بهترین ابزار برای آموزش را بازی می دانند. ابتدا مدلهای مختلفی را طراحی و در جمع های خانوادگی و مسجد مدرسه و …اجرا کردیم و در نهایت سال۹۷ مدرسه بازی محور شهید کریمی را افتتاح کردیم.»

حیاط مدرسه شهید کریمی با مدارس دیگر متفاوت است، با وجود مخالفت های آموزش  و پرورش، مسئولین مدرسه فضای حیاط را تا حد امکان با هدف بازی غنی کرده اند. آقای کریمی در این باره می گوید: «ما حوض آب، باغچه و فضای پرورش انواع پرندگان را داخل حیاط تعبیه کرده ایم. دوچرخه ، تاب، سرسره و لاستیک های کوچک و بزرگ داریم. چند دانش آموز مسئول غذا دادن به پرنده ها هستند. بعضی ها در آشپزخانه آشپزی می کنند. اینجا بالا رفتن از درخت، کاشت گل و گیاه در باغچه و خاک و گِل بازی از فعالیت های عادی بچه هاست. آموزش بسیاری از موضوعات درسی مثل علوم ، ریاضی ،فارسی و … در حیاط با بازی همراه است. بچه ها در طبیعت حیاط با ذره بین آتش روشن می کنند. در مورد پرنده ها و حیواناتی که در مدرسه داریم به گفتگو و تفکر می پردازند. از نظر ما بازی صرفا سرگرمی نیست، در فرایند بازی ها به نکات اخلاقی و انسانی توجه می شود. دانش آموز با بازی آداب زندگی اسلامی را می آموزد. او می داند موقع پرت کردن توپ ها به سمت دیوار باید مواظب قاب عکس حاج قاسم و یا دکتر حسابی باشد، یا هنگام بازی با پرندگان آن ها را اذیت نکند، بالا رفتن از درخت منجر به آسیب دیدن آن نشود و …»
این مدرسه با استقبال خوبی از سمت والدین مواجه شده.آن ها معتقدند این مدرسه توانسته است آموزش را در بطن زندگی واقعی بچه ها پیاده کند و اوقات شیرینی را برای آنها رقم بزند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *