گروه پویش

 

اگر یک روز وارد مدرسه ای شدید که دانش آموزانش با چشمان بسته در حال عبور از یک میدان مین لیوانی بودند تعجب نکنید! مطمئن باشید گروه پویش در آنجا حاضر شده و مشغول تدریس درس تفکر و سبک زندگی است.

گروه پویش از سال ۸۷ در تهران به همت چند معلم جوان با دغدغه ی آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان شکل گرفت. سید امیرحسین میردامادی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و مدیر گروه پویش است :«در طول سال هایی که در مدرسه به عنوان معلم یا مشاور مشغول بودم. بعد از فارغ التحصیلی دانش آموزان از دبیرستان می دیدیم که بچه ها در درس ها و مباحث علمی قوی اما در مهارت های زندگی دارای نقاط ضعف زیادی هستند. سیستم آموزشی برای تقویت این مهارت ها برنامه ای نداشت. تصمیم گرفتیم از مدرسه ی خودمان و از مقطع راهنمایی شروع کنیم و در این حوزه با بازی مهارت های فردی و اجتماعی را در دانش آموزان تقویت کنیم.»
گروه پویش ساختار رسمی مدرسه را بهم زده است و با محوریت بازی کلاس داری می کند. در این کلاس ها دانش آموز در فرایند بازی؛ کار گروهی، مشارکت ، فعالیت اجتماعی و …را می آموزد. در یکی از بازی ها که اسمش بازی نمایشی دادگاه است هر دانش آموز یک نقش (قاضی ، مجرم ، وکیل و …)را اجرا می کند و در حین بازی با مهارت های گفتگو، تفکر نقاد، کنترل هیجانات نیز آشنا می شود. گروه پویش از حیاط مدرسه هم استفاده می کند در یکی از بازی های حیاطی بچه ها باید تلاش کنند با چند تکه لوله کوتاه یک توپ را در مسیر طولانی با همکاری هم به خط پایان برسانند و یا اینکه با پاهای بسته و متصل به یکدیگر طوری راه بروند که گروه با هم حرکت کند. اکثر بازی هایی که پویش در مدارس اجرا می کند گروهی است و مسئله های بازی هم واقعی هستند. در یکی از بازی ها هرتیم باید با یک پارچ آب زمین ورزشی را خط کشی کند و بعد باقی مانده آن را در لیوان های اندازه‌گیری بریزد تا گروه برنده معلوم شود. برای بالا بردن خود آگاهی بچه ها پویشی ها بازی خیالی طراحی کرده اند که در این بازی بچه ها باید با توجه به شناختی که از خود دارند یک شغل را در مرکز تحقیقات سیاره مریخ انتخاب کنند و بعد در مورد آن با دیگران صحبت کنند.
گروه پویش در حال حاضر دارای ۴ نفر نیروی اصلی است و حدود۳۰مربی هم به صورت پاره وقت همکاری می کنند. این گروه علاوه بر اینکه در مدارس زیادی در کشور، ذیل درس تفکر و سبک زندگی برنامه های بازی محور اجرا کرده است در برگزاری کارسوق های والد فرزندی و کارگاه های تربیت مربی نیز عملکرد خوبی داشته است.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *