موسسه تربیتی ازهار

«اینجا والدین و کودکان پا به پای هم رشد می‌کننداین شعار موسسه تربیتی بازی محور ازهار است که از سال۹۷ در شیراز فعالیت خود را آغاز کرده است.

محبوبه افراسیابی، مادر جوانی که مدیر و موسس ازهار است، می گوید دوست داشتم موسسه ای تاسیس کنم که با مهد و پیش دبستانی فرق داشته باشد. ازهار را با نگاه بازی محوری راه اندازی کردم. ما آموزش برای کودکان نداریم بلکه فضایی فراهم کردیم تا کودک فقط بازی کند


کودکان در موسسه ازهار آزادانه بازی می کنند، هر وقت احساس نیاز کنند بدون هیچ مانعی می توانند کنار مادرشان باشند. باغچه، گل و گیاه، خاک و گِل، حیوانات خانگی مثل مرغ و خروس و حیاط موسسه را به یک محیط غنی برای بازی کودکان تبدیل کرده است. با وجود حیاط و فضای داخلی نسبتا بزرگ اما خبری از تاب و سرسره و اسباب بازی های معمول نیست و اینجا پر است از لوازم بازیافتی و چندبار مصرف تا کودک خودش بازی سازی کند.

ساختار رسمی مهدکودک در موسسه ازهار بهم خورده است، کودکان روی دیوارها نقاشی می کشند، با خاک گِل درست می کنند و در قامت یک بنا دیوار می چینند. لباس رنگی و یا دست های گلی بچه های اینجا یک موضوع عادی برای مادران است.

محبوبه افراسیابی هدف از بازی کودکان را این گونه تشریح می کند هدف از بازی در اینجا کشف، تفکر و خردورزی است، اینکه کودک یک تجربه ی لذت بخش را کسب کند. ما فضایی را فراهم کرده ایم تا کودک در بازی به چرایی ها و چگونگی ها فکر کند. الگوی بازی نداریم تا خلاقیت کودک شکوفا شود. کودکان در بازی ها مهارت می آموزند تا در آینده کنار دانش، مهارت کافی هم داشته باشند اینجا کودکان لباس شستن، آَشپزی، بنایی، خیاطی، باغبانی و دیگر مشاغل را بازی می کند


خانم افراسیابی طبق تحقیقاتی که در حوزه آسیب شناسی مهد کودک ها داشته است. موسسه ازهار را مختص مادر و کودک تعریف می کند زیرا معتقد است کودک در زیر ۷سال نباید از مادر جدا شود و کارگاه های بازی مادر و کودک یکی از جذاب ترین برنامه های موسسه است.


برنامه های آموزشی ازهار به صورت دوره های ۶ماهه است و بجای ثبت نام کودک از خانواده ثبت نام به عمل می آورد زیرا ازهاری ها معتقدند همه ی خانواده باید در کنار هم رشد کنند و به همین دلیل برای پدران و مادران نیز کارگاه های آموزشی و تربیتی برگزار می شود.


 
این موسسه در ایام کرونا جهت حمایت از خانواده در حوزه بازی، کارگاه های آنلاین برگزار می کند و بسته های مختلف بازی محور برای کودکان در خانه طراحی و تولید می کند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *