موسسه فرهنگی و تبلیغی حسنات

 

فاطمه راستگو، همانند پدرش، استاد محمد حسن راستگو (عمو راستگو) تمام وقتش را صرف آموختن مفاهیم دینی از طریق بازی و قصه کرده و با اینکه مدرک تحصیلی اش ارشد تاریخ تشیع است اما بازی برای او همیشه جزئی جدا نشدنی از زندگی اش بوده و حتی توانسته بین بازی و رشته تحصیلی اش نیز ارتباط برقرار کند. حالا او چندسالی هست به صورت تخصصی به آموزش معارف از طریق بازی مشغول است.

« پدر همان اوایل انقلاب یک مرکز بزرگ به اسم واحد کودک و نوجوان در سازمان تبلیغات قم تاسیس کردند که مختص بحث های بازی ، اسباب بازی و تکنولوژی آموزشی بود. در آن زمان ایشان سعی می کردند همه اسباب بازی های روز را آنجا جمع آوری کنند و دیگران آموزش بدهند. پدرم از کودکی با ما بازی می کردند و هر آنچه را که می خواستند ما یاد بگیریم از طریق بازی به ما منتقل می کردند. حتی بعدتر که بزرگتر شدیم هم بازی کردن در خانه ما ادامه داشت، بازی جزیی از زندگی ما بود. زمانی که دبیرستانی بودم گاهی آموزش های پدر را در مدرسه پیاده می کردم و می دیدم که بچه ها و مسئولین مدرسه استقبال می کنند هرشب برای برنامه بازی های فردا از ایشان مشورت می گرفتم. بعد از دبیرستان هم مربیگری و آموزش را ادامه دادم و در سازمان تبلیغات شهر قم کار می کردم. تا اینکه سال 98 در مشهد موسسه مستقل خودم را به نام حسنات راه اندازی کردم.»

موسسه فرهنگی تبلیغی حسنات، دوره های تربیت مربی و فرزند پروری در شهرهای مختلف برگزار می کند، دوره هایی که همیشه با چاشنی بازی همراه بوده است. رسالت حسنات آموزش انتقال مفاهیم از طریق بازی به مربیان و مادران است .

اعتقاد خانم راستگو بر این است که بازی یک نیاز اساسی برای همه گروه های سنی است، بازی با ساده ترین ابزار و حتی وسایل دورریختنی که بشود از طریق آن معارف مختلفی را به کودک یا نوجوان منتقل کرد.

« ما در دوره های آموزشی مان برای گروه سنی 5 تا 18 سال بازی داریم. برای کودکان بالای 7سال بازی ها طوری طراحی می شود که ذیل آن مفاهیم مختلف از خداشناسی، خودشناسی ، اخلاق، احکام و… به مخاطب منتقل شود. خیلی از بازی ها را در لحظه متناسب با همان فضایی که هست ابداع می کنم. بعد از هر بازی برای مخاطب نکته های مرتبط با آن را می گویم تا در ذهن نوجوان، بازی و نکات معارفی با یکدیگر ماندگار شود. برای کودکان زیر 7 سال آموزش صورت نمی گیرد و بازی ها با قصه و نمایش خلاق همراه می شود تا پیام اخلاقی که در آن است به کودک منتقل شود.»

فاطمه راستگو را همه به بازی و انتقال مفاهیم می شناسند. در حدی که حتی در مهمانی های دوستانه شان هم شرط بازی کردن دارند و هر نفر باید برای هر جلسه یک بازی بیاورد که حتما آن بازی حامل یک پیام آموزشی ارزشمند باشد.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *