مرکز اسلامی نوگلان هادیه

 

مرکز اسلامی نوگلان هادیه، مهد و پیش دبستانی برای کودکان 3 تا 6 سال است. اما یک تفاوت اساسی با دیگر مراکز پیش دبستانی دارد. اینجا کودک فقط بازی می کند. آنچه در این موسسه اتفاق می افتد بازی است و بازی.

بازی، دقیقا همان مسئله اساسی خانم کافی، مدیر و موسس مرکز اسلامی نوگلان هادیه است. او مهد کودک را مجموعه ای تربیتی می داند که رسالتش تکمیل تربیت والدین در خانه است. برای مادری چون او که فرزندانش با بازی رشد کرده بودند بازی محور بودنِ مهد کودک بسیار حائز اهمیت بود.

مهدیه کافی در سال 94 مرکز اسلامی نوگلان هادیه را در حوالی میدان هروی تهران تاسیس کرد.
«کودک زیر 7 سال همه زندگی را بازی می بیند، نمی شود برای این کودک سخنرانی کرد، آموزش داد. ما با اینکه یک مرکز مذهبی هستیم اما هیچ وقت برای آموزش قرآن روش مستقیم نداشتیم. وظیفه ما این است که محیط کودک را سالم و غنی نگه داریم. او خودش هر آنچه لازم باشد را یاد می گیرد. ما در اینجا کتاب های مرسوم پیش دبستانی ها را نداریم یا اصلا ساعتی به نام ریاضی یا علوم و … ما فقط بازی داریم. کودک در بازی با مشاغل آشنا می شود. رنگ ها را می شناسد، شمارش را یاد می گیرد و تفاوت فصل ها درک می کند. »

اینجا بچه ها نمیدانند زنگ فارسی و ریاضی و علوم چیست. بجایش زنگ شن بازی، لگو بازی، آشپزی، طبیعت گردی و … دارند. وقتی قرار است که بچه با مشاغل آشنا بشوند داخل حیاط رستوران بازی راه می اندازند یا در یک اردوی یک روزه به نانوایی می روند و از نزدیک با شغل جدید آشنا می شوند. آشنایی با طبیعت، درس علوم، اعداد ریاضی و حروف فارسی همگی برای کودک در بازی اتفاق می افتاد به گونه ای که کودک ذره ای احساس بودن سرکلاس آموزشی را ندارد.

« والدین همیشه بازخورد می دهند که فرزند ما با اینکه پیشرفت قابل توجهی در آموزش داشته است اما هیچ وقت نمی گوید مثلا ریاضی داشتیم می گوید کارگاه لگو بازی و زنگ خیاطی و آشپزی و … داشتیم.»

مرکز نوگلان هادیه روش های بازی محور را زمانی موثر می داند که والدین نیز آگاهی و مشارکت لازم را داشته باشند. به همین دلیل برای والدین برنامه های مختلفی برگزار می کند. که اردوهای پدر فرزندی، مادر و کودک و خانوادگی از بخش های جذاب این برنامه ها است.

« در فصل بهار و تابستان چند اردوی بازی مادر و کودک در فضای طبیعت داریم. برای پدرها به صورت فصلی کارگاه داریم یعنی پدرها یک روز را در مرکز با فرزندشان می گذرانند، باهم غذا می پزند ، بازی می کنند و یکسری فعالیت های مهارتی مثل نجاری و کار با ابزار را انجام می دهند. در فصل بهار و تابستان اردوهای خانوادگی هم برگزار می کنیم که محور اصلی آن بازی است. بچه ها در این اردوها در کنار والدین به انجام بازی و فعالیت های می پردازند که در فضای محدود خانه و آپارتمان از آن منع می شوند. مثل آب بازی ، رنگ بازی ، گِل بازی و …»

مرکز هادیه به طور میانگین هر ساله 70 کودک پذیرش می کند که در مقطع مهد و پیش دبستانی 1 و 2 دسته بندی می شوند. مربیان این مرکز از نیروهای متخصص و با تجربه در امر تربیت و بازی محسوب می شوند که باید دوره های آموزشی مرکز نوگلان هادیه را نیز بگذارنند.

یکی از نکات جالبی که در این مرکز می بینیم این است که مربیان از بدو ورود کودکان به مهد یا پیش دبستانی باید فرم های مشاهده گری مبنی بر ارتقای سطح کودکان از نظر مهارتی، فکری ، عاطفی و … را تکمیل کنند. فرم هایی که نشان می دهد کودکان در بازی بدون اینکه آموزش خاصی را دیده باشند از نظر کسب مهارت های ریاضی ، خواندن و نوشتن به صورت مبتدی ، روش های حل مسئله و تفکر و تعقل در چالش ها رشد قابل توجهی داشته اند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *