بازی در کتابخانه امیرحسین فردی

بازی در کتابخانه امیرحسین فردی

 

برای راه اندازی محیطی تفریحی و بازی محور حتما نیاز نیست که به سراغ خلق ظرفیت های جدید برویم. گاهی استفاده از ظرفیت های موجود بسیار موثرتر خواهد بود. کتابخانه مردمی امیرحسین فردی مشهد یکی از همین ظرفیت هاست که حالا علاوه بر امانت کتاب سراغ بازی رفته و یک فضای تفریحی سالم برای نوجوانان منطقه طبرسی شمالی (یکی از مناطق کم برخوردار مشهد) ایجاد کرده است.

آقای علی قیاسی، کارشناس کامپیوتر و کتابدار کتابخانه امیرحسین فردی است. او درباره ضرورت ایجاد فضای بازی در کتابخانه می گوید: « ما مکانی مثل کتابخانه را در اختیار داشتیم که مخاطب به آنجا رفت و آمد داشت و می شد از این ظرفیت استفاده بیشتری کرد. از طرفی یکی از دغدغه های همیشگی ما، کمبود زیرساخت های تفریحی برای کودک و نوجوان در این محله بود، به همین دلیل سراغ بازی رفتیم. قبل از شروع، تحقیقاتی در رابطه با بازی در کتابخانه در سطح ملی و جهانی انجام دادیم. در خرداد ماه 1401بخش بازی کتابخانه افتتاح شد، برخی از بازی های فکری و رومیزی که به مخاطب بالای 7 سال امانت داده می شود عبارتند از : شاهراه، بزنگاه، تردست، معمای جنگل، کاپوچین، چائو، نمیریه ، برج پیزا و… . »

مسئولین کتابخانه امیرحسین فردی در ایجاد فضای بازی محور چند هدف جدی و مهم را دنبال می کردند. اهدافی که حالا بعد از 7ماه تقریبا تحقق یافته است: « هدف اصلی ما شکل گیری ارتباط صمیمانه بچه ها با هم سالان و خانواده در فرایند بازی بود، هدف دوم افزایش مهارت های بچه ها در بازی بود، مهارت هایی مثل حل مسئله، مدیریت ، تمرکز، تفکر و …  . هدف دیگر این بود که افرادی که کتابخوان نیستند اما بازی کردن را دوست دارند به این بهانه به کتابخانه بیایند و در این فضای فرهنگی باشند. نکته مهم دیگر اینکه بازی های فکری و رومیزی هزینه بالایی دارد و همه قادر به خرید آن نیستند، امانت بازی ها دست یابی افراد به این کالای فرهنگی را بیشتر می کند.»

شاید فکر کنید راه اندازی بازی در یک کتابخانه نیازمند یک فضای بزرگ است. اما آقای قیاسی می گوید:

« مساحت این کتابخانه در مجموع 100 متر می شود در همین فضای کوچک علاوه بر قفسه های کتاب،  6 میز و حدود 25 صندلی داریم که به صورت ساعتی برای بازی رومیزی اجاره داده می شود. حدود 600 نفر در ماه از بخش بازی ها استفاده می کنند و این استقبال مخاطب در تابستان و روزهای آخر هفته بیشتر هم می شود.»

لازم به ذکر است که در کتابخانه امیرحسین فردی برای بخش کودکان زیر 7 سال هم در یک قسمت سرسره و تونل و چند وسیله بازی  مثل توپ و لگو قرار داده شده و بعضی از روزهای هفته مهد بازی نیز در آنجا دایر می شود.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *