عروسک وداد

 

در سال های اخیر، افراد و گروه های فرهنگی زیادی به مناسبت راهپیمایی اربعین دست به خلاقیت هایی زده اند و برای قدردانی از کودکان عراقی هدایایی آماده کرده اند. در این بین عروسک ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و کودکان ارتباط بهتری با آن ها برقرار کردند.
عروسک وداد جزو اولین عروسک های تولیدی ویژه راهپیمایی اربعین و کودکان عراقی است. وداد، به معنی مودت و دوستی، نامی که در کتاب درسی کودکان کشور عراق آمده است و ماموریتش نشاندن لبخند بر روی لبان کودکان اربعین است. او با دو بال کوچکش تا دستان کودکان اربعین پرواز می کند تا نشانه ی دوستی و محبت بین بچه های ایرانی و عراقی باشد.

گروه فرهنگی و جهادی عهد از سال ۹۳ در یک حرکت خودجوش فرهنگی، طرح ساخت و توزیع عروسک های وداد را برای هدیه به کودکانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند، کلید زده است و تا به حال پس از گذشت ۸سال هنوز هم این حرکت مردمی ادامه داشته و توسط افراد و گروه های فرهنگی زیادی نیز الگوبرداری و اجرا شده است.

ایناس جمیلی، بانویی جوان که طرح اولیه عروسک وداد توسط او ارائه شده است.« در دوران دانشجویی وقتی برای سال اول به راهپیمایی اربعین رفتیم و محبت خادم های کوچک امام حسین علیه السلام را چشیدیم به این فکر افتادیم که در اربعین سال های بعد برای قدردانی از بچه های عراقی هدایایی ببریم. بنابراین در سال دوم هر کدام از دوستان دانشجو به سلیقه شخصی خودش هدایایی را برای کودکان ساخته و آورده بود. اما در سال سوم تصمیم گرفتیم یک هدیه واحد که نماد ایران هم باشد تدارک ببینیم. با توجه به علاقه دختر بچه ها به عروسک، همه دوستان بر سر دوخت عروسک توافق کردند و برای پسرها هم سربند و پیکسل ساختیم. پویش عهد اربعین از همین اقدام و در سال ۹۳شروع شد.»

گروه عهد برای رسیدن به طرح نهایی عروسک وداد، تحقیقات میدانی زیادی انجام داده است. آنها عروسک را به کودکان و مربیان عراقی نشان داده اند و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده اند، تغییراتی در رنگ ، پوشش و نوع پارچه عروسک اعمال کرده اند و علاوه بر عروسک وداد دخترانه، یک عروسک وداد پسرانه هم طراحی و تولید کرده اند.
سادگی وداد و راحت بودن دوخت آن باعث شده است تا گروه ۸ نفره عهد حالا بیش از ۵۰ عضو داشته باشد؛ از کودکان خردسال گرفته تا مادربزرگ ها و حتی پدران، اعضایی که اینجا در جمع گروه عهد هر کاری در توان شان باشد انجام می دهند از کمک های مالی تا دوخت و دوز عروسک و رساندن آن به دست کودکان اربعین  گروه عهد بجز ایام اربعین ، بقیه روزهای سال هم تولید دارد و درآمد حاصل از فروش عروسک ها برای اربعین سال های آتی کنار گذاشته می شود.

این عروسک ها بدون هیچ چشم داشت مالی و مادی تولید می شوند و توسط زائران اربعین به دست کودکان عراقی می رسند. همچنین عروسک های وداد در روزهای سخت سیل گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز در کنار کودکان سیل زده بوده و لبخندی بر لبان شان نشانده است.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *