کتاب بازی، بازوی تربیت

معرفی کتاب بازی، بازوی تربیت

کتاب بازی، بازوی تربیت نوشتهٔ محسن عباسی ولدی با همکاری گروه تربیتی« آیین فطرت» منتشر شده است. این کتاب به آموزش بازی‌هایی می‌پردازد که به رشد و پرورش کودکان در خانواده کمک می‌کند.

درباره کتاب بازی، بازوی تربیت

بازی جز لاینفک زندگی کودکان است. آمیختگی آن با زندگی کودکان به میزانی آشکار است که گاه وجود آن به علت حضور همیشگی‌اش فراموش می‌شود. نقش و اهمیت بازی را از اهمیتی که کودکان به آن می‌دهند می‌توان درک کرد. مشاهده می‌شود که کودک در هنگام بازی آن‌چنان در کار خود غرق می‌شود که وجود دیگران را فراموش می‌کند.

تنها با استفاده از بازی‌کردن است که کودک به طور انفرادی خلاقیت به خرج می‌دهد و کل شخصیتش را به فعل در می‌آورد و تنها در ضمن خلاقیت است که فرد خود را کشف می‌کند. این اتفاق تنها در ضمن بازی‌کردن روی می‌دهد. بازی زبان رمزی کودکان محسوب می‌شود و کودکان می‌توانند از طریق بازی، تجارب و هیجان‌های خود را به شکلی طبیعی و خود التیام‌بخش ابراز دارند.

بازی کار کودکان است. بازی وسیله‌ای برای یادگیری جهان، خود و تعامل با دیگران است. اهمیت آن به حدی است که سازمان ملل آن را به‌عنوان یکی از حقوق اساسی هر کودک ذکر کرده است و تأکید کرده است که بازی یک پنجره جدید به زندگی و تربیت کودکان باز می‌کند. بازی چه بدون ساختار و چه مبتنی بر یادگیری و تربیت می‌تواند برای رشد کودک بسیار مهم باشد. بازی‌های منظم می‌تواند اضطراب، استرس و تحریک‌پذیری کودکان را کاهش دهد.

این کتاب به دو بخش کلی تقسیم شده است. در بخش اول بازی‌هایی معرفی شده که مناسبِ مرحلۀ نوزادی تا کامل شدن توانمندی‌های کودک است. بخش دوم نیز به بازی‌هایی می‌پردازد که متناسب با زمان کامل شدن توانمندی‌های کودک است.

برخی از این بازی‌ها را شما باید انجام دهید و بچه‌ها تماشا کنند. برخی را هم باید انجام بدهید تا بچه‌ها یاد بگیرند. برخی هم اشتراکی هستند. تشخیص این موارد آسان است؛ پس اگر این کتاب یک بازی را به شما آموزش می‌دهد به این معنا نیست که همیشه بچه باید تماشاچی باشد. بازی گروهی جایی است که کودکان با نقش‌های اجتماعی و هنجارهای فرهنگی آشنا می‌شوند و بخش بازی‌های گروهی این کتاب می‌تواند برای والدین بسیاری مفید و کاربردی باشد.

برخی از والدین به‌اشتباه گمان می‌کنند بازی بدون اسباب‌بازی، برای کودکان جذابیتی ندارد؛ درحالی‌که بازی‌های بسیاری وجود دارد که بدون هیچ وسیله‌ای انجام می‌شود؛ اما برای بچه‌ها خیلی هم جذاب است. همۀ بازی‌هایی که در اینجا آموزش داده می‌شود در این سه دسته قرار می‌گیرد: اول: بازی‌های بدون وسیله؛ دوم: بازی با وسیله‌هایی که در خانه وجود دارد؛ سوم: بازی با تهیۀ وسایل ساده.

کتاب بازی، بازوی تربیت مجموعهٔ ۱۴۰ بازی است که به والدین کمک می‌کند با کودکشان همراه شوند و مسیر روشنی برای آینده و تربیت او بسازند. این کتاب ترس والدین از مسیر دشوار تربیت فرزندان را کاهش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند بدون دغدغه فرزندشان را برای آینده‌ای درخشان آماده کنند. مهارت‌های زبانی و ارتباطی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که با بازی تقویت می‌شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *