خانه خلاقیت بازیکا

بازیکا ماموریتش راه اندازی فضاهای فرهنگی تفریحی است. آقای محمد طاهری، مدیر و‌موسس بازیکا، اولین تجربه اجرایی اش را در خانه خلاقیت اصفهان رقم زده است.خانه خلاقیت مکانی است که در آن از بازی برای آموزش استفاده می شود و چندین بخش دارد؛ یکی از این ها رستورانِ‌ بازی است، رستورانی که درآن بازی سِرو می شود و افراد می توانند خانوادگی در آن حضور پیدا کنند.
محمد طاهری، دانش آموخته رشته علوم اجتماعی، از دغدغه ی ورودش به حوزه تفریح وبازی می گوید: « دوستان جبهه فرهنگی در حوزه تفریح برنامه ای ندارند و هنوز فکر می کنند حوزه های اثرگذاری چیزهای دیگری است. سال ۸۸ که در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار می‌کردم، به ذهنم رسید که باید الگوهای تفریحی در فضای شهری ایجاد کنیم. در منابع دینی ما تاکید شده که تفریح باید مفید باشد و کار لغو و بیهوده ای نباشد. پس به دنبال مدل‌های تفریحی رفتیم که می‌توانند مفید باشند. یک بخش تفریح، فعالیت جسمی و حرکتی مخاطب است. ‌بخش دیگر فعالیت فکری است. ما روی بخش دوم تمرکز کردیم که بتوانیم تفریح را با مباحث آموزشی و تربیتی ترکیب کنیم که در دنیا به نام اجوتینمنت یعنی تربیت تفریحی معروف است. اولین تجربه ما «طراحی خانه خلاقیت» بود و بعد از آن در سال۹۳ موسسه بازیکا را تشکیل دادم.»
بازیکا طراح مکان های تفریحی است که گاهی وارد اجرا هم می شود، تا الان طرح های زیادی در داخل کشور مانند رستوران بازی و کتاب کندو نجف آباد، خانه کودک شکوفه ، رستوران بازی سرچشمه تهران و… اجرا کرده است و اخیرا تجربه ای هم در کشور سوریه داشته است.
«اخیرا فضای تفریحی در دمشق ایجاد کرده ایم به نام زیتون که در عین حال که یک رستوران بازی است کتابخانه هم دارد و در اصل رستوران بازی و کتاب است. ما می خواهیم از نگاه صرف سرگرمی به سمت سرگرم آموزی پیش برویم، مثلا در همین دمشق محله ای داریم که کوچه هایش حالت پلکانی دارد و کار تخلیه زباله را خیلی سخت کرده، در دوره ای که برای آشنایی با بازی های گروهی در آن جا گذاشته بودم، بازی “برج همساز” را اجرا کردیم. در حین این بازی مربیان آنجا متوجه شدند بدون برنامه ریزی و انتخاب مدیر نمی توانند کاری پیش ببرند و نهایتا این بازی باعث یک تلنگر جدی شد که می توانند خودشان محله شان را آباد کنند.»
محمد طاهری در فرایند طراحی و اجرا از مختصصین حوزه های معماری، سازمان و ساختار(کسب و کار) برندینگ، خدمات و .. استفاده می کند.این مدیر جوان هم چنین بر استفاده از مواد و ابزار ایرانی نیز تاکید دارد.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *