بازی و بازسازی پیوندهای ایمانی

 

واحد پژوهش خانه همبازی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب

در نگاه جامعه شناختی دو رویکرد اصالت جامعه و اصالت   فرد وجود دارد. اما نگاه دینی از جریان پیوندگرایی حرف می‌زند که در نقطه مقابل اندیشه‌های فردگرایانه لیبرال و همچنین در تقابل با اندیشه های جامعه گرایانه و دولت سالار قرار دارد.

نگاه مبتنی بر اسلام ناب روی مفهوم ولایت تاکید دارد یعنی پیوندی عمیق، آگاهانه و صمیمانه میان فرد فرد  مومنین که موجود زنده ای به نام جامعه اسلامی را تشکیل می دهند. در جامعه اسلامی هویت حاکم بر افراد جامعه با آگاهی، اراده و محبت مومنین و پیوند آنها با یکدیگر حول محور ولایت شکل گرفته است با این وصف جامعه اسلامی نه فرد گرا است و نه جامعه گرا، جامعه اسلامی جامعه ولایت و پیوند است.

وقتی جامعه مومنین با هم پیوند داشته باشند و همکاری کنند کارآمدتر خواهند بود و همچنین این پیوند میان اعضای جامعه باعث افزایش انگیزه و استقامت می شود بنابراین در یک جامعه اسلامی باید برای ایجاد پیوند ها به دنبال فرصت باشیم و از هر وسیله مشروع و موثری استفاده کنیم با این نگاه می توان بازی را فرصتی برای تمرین پیوند زدن و در نهایت ایجاد پیوندهای ایمانی و استحکام آنها در جامعه اسلامی تلقی کرد.

صمیمیت

محتوا و فرایند یک گروه از بازی ها مبتنی بر برقراری ارتباط با هم بازی است همین موضوع باعث ایجاد پیوند می شود و   صمیمیت بین افراد را به دنبال دارد.

نشاط در جمع مومنین

بازی نشاط آفرین و صمیمیت ساز است و این نشاط و صمیمیت، رحمت و مهربانی را برای جامعه به ارمغان می آورد. ما امروز نیاز داریم رحمت و مهربانی در جامعه و امت اسلامی پر رنگ شود بنابراین نباید بازی را به کودکان محدود کنیم متاسفانه در دورهمی های بزرگسالان شاهد باز روایی معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم که باعث ایجاد فضای یاس آور در جمع مومنین شده است بازی مانند ابزار است، ابزاری که نه برای فراموش کردن مشکلات بلکه برای ایجاد نشاطی است که به ما امکان می‌دهند با روحیه بهتر سراغ حل مشکلات برویم. با بازی نه تنها دورهمی ها  از آسیب   ناامیدی و یاس دور خواهد شد بلکه با افزایش   محبت بین افراد، جمع هم یک قدم به حل مسئله نزدیک تر می شود.

تواصی به حق و صبر

صمیمیت به وجود آمده از بازی ها فضایی را شکل می‌دهد که افراد به خودشان اجازه بدهند یکدیگر را   تشویق و   تایید کنند و در مسیر انجام فعالیت‌ها و تحقق آرمان ها به هم انگیزه بدهند در این صورت دعوت به حق و صبر اتفاق می‌افتد.

پیوند نسل ها

در زمانی که بیشتر ابزارها منجر به ایجاد شکاف نسلی شده‌اند ما باید از بازی برای پر کردن این خلا آشکار استفاده کنیم در این شرایط بازی های مفیدی که از کوچکترین عضو   خانواده تا بزرگترین شان را درگیر می کند می تواند این فاصله میان   فرزندان و   والدین را پر کند.

بازی و رفع موانع صله رحم

با توجه به سبک زندگی امروزی برخی مراسم و مهمانی های ما ممکن است آسیب ها و نکات منفی را به دنبال داشته باشد و کم کم سبب شود اعضای فامیل از شرکت در آن خودداری کنند مثلاً دعوای   کودکان در   مهمانی یکی از این دلایل مهم می باشد. بازی بهترین ابزار برای مدیریت روابط میان بچه ها و حتی   بزرگسالان است و نه تنها آسیب ها را کاهش می دهد بلکه فرصتی برای یادگیری بهتر ایجاد می کند.

با این وصف بازی یک فرصت اجتماعی است که هم می تواند درمان بعضی درد ها باشد و هم می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و ایجابی ما را به سمت تواصی به حق و صبر ببرد و عامل استحکام پیوند ها بشود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *