گروه فرهنگی هنری آیه

 

عروسک های ریحانه و سلمان، عروسک هایی از جنس دغدغه های یک بانوی جوان که کودکی با هویت ایرانی _اسلامی را به نمایش می گذارند. هانیه یزدان پناه، بانوی 23 ساله ای که تمام دغدغه اش تولید عروسک هایی بود که بیشترین شباهت را به کودکان ایرانی داشته باشند. او مدیر گروه فرهنگی هنری آیه است. به بهانه انجام یک کار پژوهشی دانشجویی وارد دنیای عروسک ها و تولیدات فرهنگی هنری کودک می شود.

« من یک پژوهش دانشجویی داشتم، چون کارهای هنری بلد بودم  سراغ ایده عروسک سازی رفتم، چون می دیدم که در زمینه عروسک  سازی ضعیف هستیم و عروسک ایرانی اسلامی نداریم یا اگر داریم ضعیف است. شروع به تحقیق در این زمینه کردم بعد از  تکمیل تحقیقاتم، بیشتر علاقمند شدم تا وارد حوزه عروسک سازی شوم.  هدف ما این بود که چند شخصیت طراحی کنیم و بعد این شخصیت ها را پرورش دهیم طوری که بر ای آنها انیمیشن،عروسک،  داستان و … تولید کنیم یعنی نمیخواستیم  فقط عروسک تولید کنیم، طراحی چند شخصیت برای ما مهم بود اما چون در مرحله اول، فقط توانایی تولید عروسک را داشتیم، فکر کردیم از همین نقطه که فعلا میتوانیم شروع کنیم و بعد برویم سراغ شخصیت پردازی و داستان نویسی و…»

خانم یزدان پناه ابتدا کارش را در خانه پدری اش کلید میزند و خانوادگی تولیدات عروسک ها را برای تعداد پایین انجام می دادند. اما با گسترش کار و تصمیم بر تولید انبوه ،او با سرمایه 5 میلیون تومانی کارش را گسترش می دهد. حالا بخشی از کارش را کارگاه های دیگر با دستگاه برش و لیزر انجام می دهند و بخش اصلی کار یعنی دوخت و دوز عروسک ها را چند بانوی سرپرست خانواده در خانه هایشان انجام می دهند.

عروسک های گروه آیه شبیه کودکان ایرانی هستند، عروسک هایی ساده و معمولی که قرار نیست کودک را از دنیای واقعی اش دور کند. رنگ پوست، موهای سیاه یا قهوه ای ، ساختمان بدنی و حتی لباس های عروسک با ویژگی های یک کودک ایرانی همخوانی دارد.

« عروسک باربی به کودک القا می کند که تو به اندازه کافی زیبا و خوش هیکل نیستی و باعث می شود کودک از آفرینش خودش ناراضی باشد. کار سختی بود که همه ملزومات عروسک را متناسب با نیاز و ویژگی های یک کودک ایرانی بچینیم اما شدنی بود. برای رنگ مو به سختی توانستیم موی مصنوعی مشکی یا قهوه ای تیره  پیدا کنیم. در طراحی لباس هم دقت داشتیم که لباسی باشد که بچه ها الان هم آن را میپوشند مثلا ریحانه یک پیراهن چین دار میپوشد. برای لباس سلمان دو نوع پارچه استفاده می کردیم، چهارخانه و ارتشی که پسرها بیشتر می پسندند، در انتخاب رنگ لباس ها و ملزومات سعی کردیم انتخاب ها به روز و با رنگهای ست باشد که کودکان بیشتر دوست دارند.»

آیه یعنی نشانه و هانیه یزدان پناه معتقد است: « هر توانمندی و هنر انسان یک آیه و نشانه از سوی خداوند مهربان است.»

گروه فرهنگی هنری آیه از سال ۹۶ در تهران شروع به طراحی و تولید عروسک های ایرانی اسلامی کرده است و در حال حاضر 5 عضو ثابت دارد و در زمان سفارشات بالا، برای 15 نفر به صورت غیر مستقیم نیز ایجاد شغل می کند. این گروه موفق به تولید و طراحی چند مدل عروسک  شده که معروف ترین آنها ر یحانه و سلمان با تیراژ1000 عدد ، می باشد. بستر اصلی فروش عروسک های آیه به صورت غیرحضوری و مجازی است اما در بعضی از فروشگاه ها هم این محصولات عرضه شده است.

لازم به ذکر است که گروه هنری آیه در سال 98 در جشنواره آتش به اختیار به عنوان کسب و کار نمونه مورد تقدیر قرار گرفته است. و عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز می باشد.اولین و پرطرفدارترین عروسک گروه آیه، عروسک های ریحانه و سلمان هستند که در شورای نظارت بر اسباب بازی ثبت شده اند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *