بازی در سواحل دریا

 

حلقه بازی عمو زنجیرباف شان رفته رفته بزرگتر می شود، بعضی بزرگ تر ها هم به هوای بچه ها داخل حلقه جای میگیرند. صدای امواج در شعر کودکانه  عمو زنجیرباف گم می شود. چند طلبه جوان وسط حلقه و یا کنار بچه ها دیده میشوند. طلبه هایی با عبا و عمامه در ساحل شرجی بابلسر. بازی های دیگری هم دارند و مسابقات جذابی که پای پدر و مادر ها را هم به بازی باز کرده است.

اینجا سواحل بابلسر در شمال ایران است. مردم مثل همیشه برای تفریح به کنار دریا آمده اند. اما اینجا ماجرا کمی فرق می کند. طلاب جوان و دغدغه مندِ موسسه بقیه الله در ساحل برای تفریح سالم مردم برنامه اجرا می کنند.

موسسه بقیه الله یک مجموعه فرهنگی و مذهبی که با رویکرد و ماموریت تبلیغ دین شکل گرفته است. اما مسئولین این موسسه به روش های تبلیغ مرسوم اکتفا نکرده اند و بنابر ضروریات جامعه روش های خلاقانه تری را برای تبلیغ انتخاب  کرده اند. حجت الاسلام مرتضی پورعلی مدیر موسسه بقیه الله و از همان طلبه های خوش ذوقی است که بارها در ساحل برای کودک و بزرگسال برنامه های بازی محور اجرا کرده است. « همیشه وقتی در جلسات مسئولین موضوع سواحل مطرح می شود، اکثر افراد بر تهدیدها و آسیب های این محیط تاکید می کنند و عملا راهکاری هم برای تغییر فضا ندارند. در حالیکه حضور خیل عظیمی از مردم در سواحل دریا فرصت ارزشمندی است که باید برای آن برنامه داشت. ما جمعی از طلاب بودیم که کار تبلیغ انجام می دادیم و اکثرا هم اهل مسافرت های شمال بودیم. می دیدیم که مردم در تفرجگاه ها و اماکن تفریحی به ویژه سواحل رفت و آمد های زیادی دارند اما برای این حضور برنامه ریزی ای انجام نشده بود. ما گفتیم سهم ما دراین موضوع چیست ؟

ابتدا نیاز مردم را تشخیص دادیم، نیاز به تخلیه هیجان و اقتضای ساحل هم مسابقه ، جنگ شادی و بازی و … بود.»

طلبه های ساحل به دنبال این نبودند که منبر سخنرانی شان را از مسجد به ساحل منتقل کنند. بلکه می خواستند با مخاطبی که ممکن است در وقت های عادی کمتر در مسجد حضور داشته باشد یا اصلا مخاطب مسجدی نباشد، ارتباط برقرار کنند. ارتباطی از جنس صفا و صمیمیت که شکاف بین طلاب و مردم را کم کم از بین ببرد.

« ما در حوزه بازی متخصص نیستیم. فقط می دانستیم که یکی از ابزار های جذب مخاطب بازی است. بازی های جمعی و گروهی و بعد هم بازی های رقابتی با استفاده از مواد موجود در محیط، مثل ماسه و شن  وآب و … . هدف ما این نبود که مردم را موعظه کنیم. برای ما همینکه مردم ما را در کنار خودشان ببینید و ارتباط گیری ایجاد بشود و این فضای شادی را تجربه کنند کافی بود و با همین روش بازخوردهای خیلی خوبی هم گرفتیم.خیلی از افراد بزرگسال بعد از بازی ها می آمدند و باهم در مورد مسائل و سوالاتی که داشتند صحبت می کردیم. برنامه های ما همزمان با اذان تمام می شد و میدیدم که درصد زیادی از افرادی که همبازی ما بودند در صف نماز ایستاده اند..»

گروه بقیه الله از سال 94 تبلیغ در سواحل را آغاز کرده اند . این طلاب جوان در قالب گروه های 4-5 نفری به قسمت هایی از ساحل که بیشتر محل اقامت خانواده ها است می روند و برای کودکان و نوجوانان برنامه های مختلفی مثل نمایش ، مسابقه و بازی  اجرا می کنند. بازی های این گروه بازی های ساده و محیطی هستند که با امکانات موجود در فضای ساحل قابل اجرا است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *