بازی کارتی کارآفر

 

کارآفر یک بازی کارتی مبتنی بر اقتصاد است، اقتصادی که قرار است در حوزه تولید رونق بگیرد. در این بازی 19 صنعت مهم از قبیل پتروشیمی ، حمل و نقل ، پوشاک ، هسته ای و …  باید ساخته شود . اگر می‌خواهید هوش اقتصادی خود را در مقایسه با دیگران بسنجید، «کارآفر» رقابتی جذاب برای نشان‌دادن قدرت مدیریت، حافظه و توانمندی شما در کارآفرینی است‏.‏ این بازی دارای ۱۴۰ کارت بازی  با بیش از هفت روش بازی مختلف فردی و جمعی تا تعداد  8نفر می باشد که برای گروه سنی 12 سال به بالا مناسب است.

طراحان کارآفر معتقدند:” یکی از مزیت های این بازی نسبت به بازی های دیگر ای است که در کارآفر نسبت شانس کم‌تری دخیل است و  قدرت تفکر و هوش بازیکن تأثیرگذارتر است.”

رضا تنهایی  مقدم و علیرضا نوفرستی ، مرتضی خالقیان مقدم و مصطفی انصاری زاده ، جوانان مشهدی که  همه  تجربه معلمی دارند و ایده اولیه تولیدکارآفر را از همین جمع های دانش آموزی گرفته اند:

“با مدارس که در ارتباط بودیم، بچه‌ها را زیاد به اردو می‌بردیم. مثلاً اگر با قطار به اردوی راهیان نور میرفتیم، بچه‌ها در کوپه‌های شش نفره قطار می‌نشستند. به دلیل کمبود مربی و تعداد زیاد کوپه‌ها کار تربیتی جدی داخل قطار انجام نمی‌شد. بچه‌ها بازی خاصی نداشتند جز بازی با آلات قمار مانند پاسور که در اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی رواج دارد. بنابراین ایده‌ای به ذهن ما رسید که در حوزۀ تربیت غیررسمی وارد شویم. آمارها نشان می‌دهد بخش اعظمی از جامعه مشغول بازی هستند. به همین خاطر، ما ایدة بازی کارتی بومی را مطرح کردیم”

سال 92  که ایده بازی به ذهنشان می رسد صرفا مخاطبشان دانش آموزان اردوی راهیان نور است اما کم کم به فکر تبدیل کردن ایده شان به یک محصول صنعتی می افتند. یک سال به طور شبانه روزی روی ایده شان کار می کنند و در سال 95 بازی کارآفر در  «شورای نظارت بر بازی» ثبت و در همایش ابزارهای نوین در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی رونمایی می شود. بعد از آن در سال های 95 و 96 بازی کارآفر  پایش به مساجد باز شد و نوجوان ها در گروه های چند نفره به عنوان یک عنصر فعال در اقتصاد مقاومتی در بازی نقش آفرینی می کردند.

کارآفر تا بحال در حدود 3هزار نسخه تولید شده و در فروشگاه ها و بستر فضای مجازی به فروش می رسد.

مصاحبه با آقای علیرضا نوفرستی

برخی از افتخارات مهم کارآفر
رتبه نخست مسابقات بین المللی بازی های آموزشیECGBL(کشور اتریش) 2017
بازي برگزيده بنياد ملي نخبگان در دهمين همايش ملي نخبگان فردا 1395
رتبه دوم در جشنواره ايران ساخت1395
برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *