بازی و طراحی مفاهیم درسی

 

بسیاری از دانش آموزان ریاضی را یکی از دروس سخت و دشوار می دانند و خانواده ها نیز اغلب اوقات نگران نمرات فرزند شان در این درس هستند. اعظم محمدزاده اما با استفاده از بازی توانسته ریاضی را برای دانش آموزان شیرین و دلچسب کند. خانم محمدزاده دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد است که دغدغه روش تدریس دارد و در دانشگاه نیز همین موضوع را تدریس می کند. او درباره انگیزه و برنامه هایش می گوید:

«دانشجویانی داشتم که در رشته های علوم تربیتی دغدغه اشتغال داشتند، اما جز جذب در آموزش و پرورش مسیرهای دیگری را برای اشتغال و کارآمدی خود نمی دیدند و ناامیدانه به بحث های تئوری و حافظه محور در دانشگاه تن داده بودند. از آنجا که خودم دغدغه ی آموزش نوین را داشتم، بهترین راه برای احیای داشجو را کاهش فاصله بین تئوری و عمل از طریق ورود مستقیم به بحث های آموزشی و تربیتی دبستان می دانستم.

سال ۹۴ ابتدا تحقیقات زیادی روی «یادگیری از طریق بازی» و «بازی وارسازی» در آموزش انجام دادم و بعد با کمک خواهرانم اکرم، ملیحه و زهرا سعی کردیم بر اساس مفاهیم پایه ریاضی و تحلیل محتوای کتاب های ریاضی و با توجه به هماهنگی با سایر عناصر برنامه درسی نظیر، ارزشیابی، گروه بندی، زمان، مکان، تکالیف یاددهی و یادگیری و … با عنصر روش تدریس، برنامه درسی مبتنی بر رویکرد بازی محور طراحی کنیم.

در مقطع ابتدایی بازی یک ظرفیت فوق العاده ای برای آموزش است. بازی جزئی از زندگی کودکان است و وقتی ما بازی را از کودکان میگیریم جزء اساسی زندگی آنها را گرفته ایم.»

اعظم محمدزاده به دلیل تسلط کارشناسی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در طراحی بازی های آموزشی توجه ویژه ای به انواع ساحت های تربیتی دارد، به همین دلیل او و همکارانش رویکرد یادگیری تلفیقی را در طراحی بازی ها دنبال می کنند.

«شروع کار ما با درس ریاضی بود اما بعد از مدتی فارسی و علوم هم اضافه شد و در طراحی بازی بر رویکرد تلفیقی توجه داشتیم، به این معنا که بازی هایی طراحی می کردیم که مفهوم ریاضی و فارسی را شامل شود و حتی مفهوم هدیه های آسمانی هم در آن بازی باشد و در عین حال به پرورش صفات اخلاقی خاص و مهارت های اجتماعی مختلف منجر شود.»

خانم محمدزاده فعالیت هایش را از سال ۹۴ آغاز کرد. او در حال حاضر توانسته ۴۰ دانشجوی علوم تربیتی را در همین حوزه مشغول به کار کند و خدمات مورد نیازی به مدارس مشهد ارائه کند.

تلفیق یادگیری و بازی نه تنها برای دانش آموزان خوشایند و لذت بخش بوده است بلکه مدیران و معلمان هم از این طرح استقبال کرده اند و خانم محمدزاده تاکنون دوره های آموزشی زیادی نیز برای مربیان و معلمان برگزار کرده است

خانم محمدزاده و همکارانش عضو کارگروه بازی و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد هستند و در جشنواره «بازی و یادگیری » در سال ۹۷ مورد تقدیر قرار گرفته اند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *