بازی در کتابخانه حسینیه ارشاد

 

 

کتابخانه و بازی؛ در نگاه اول کنار هم قرار نمی گیرند اما یک زوج خلاق این قاعده را به هم زده اند. محمدحسن سلطانپور و سیده کبری پاشازاده هر دو کتابدار هستند که از سال ۹۵ طرح بازی در کتابخانه را به صورت رسمی آغاز کردند. این زوج جوان اجرای بازی های رومیزی و دیجیتال را از کتابخانه حسینیه ارشاد شروع کردند و کم کم در ۳ کتابخانه ی دیگر در شهرهای قم و تهران هم این ایده را دنبال کردند تا جایی که اولین کارگاه آموزشی با موضوع خدمات بازی در کتابخانه برای کتابداران توسط آقای سلطانپور و همسرش در سال۹۸ اجرا شد.
محمدحسن سلطانپور که دانش آموخته ی رشته ی کتابداری دانشگاه قم می باشد از دغدغه اش در حوزه بازی می گوید:” من علاقمند به حوزه بازی های رومیزی و دیجیتال بودم. در زمان دانشجویی با کتابی از اسکات نیکلسون برخوردم که در موضوع بازی در کتابخانه بود. این کتاب اطلاعات نظری خیلی خوبی به ویژه در زمینه بازی رومیزی به من داد. پس از آنکه وضعیت بازی در کتابخانه را در جهان مطالعه کردم در سال ۹۴و ۹۵در کتابخانه مرکزی دانشگاه دو دوره بازی رومیزی و دیجیتال راه اندازی کردم که با استقبال خوبی از سمت دانشجویان رو برو شد.”
سلطانپور و پاشازاده کتابدار کتابخانه حسینیه ارشاد تهران هستند. این زوج در بستر کتابخانه موفق به اجرای برنامه های ثابت بازی به صورت همه روزه و رایگان برای سنین مختلف شده اند. افراد در هر روز یک ساعت خاص را رزرو می کنند و به مدت ۳۰ الی۶۰ دقیقه زمان بازی دیجیتال و امکان استفاده از ۴ بازی رومیزی را نیز دارند. مخاطب این برنامه ها کودک و نوجوان، والدین وحتی سالمندان می باشند. این برنامه ها به گونه ای طراحی می شود که مخاطب ارتباط مستمر و مداومی با کتابخانه داشته باشد. هم چنین در انتخاب نوع بازی ها؛ مسائل فرهنگی، تربیتی و ارتباط با خانواده نیز در نظر گرفته می شود که نشان می دهد هدف از بازی در کتابخانه صرفا تفریح و سرگرمی نیست.
“ما در کتابخانه به دنبال تفریح صرف نیستیم. هدف ما جذب مخاطب به محیط کتابخانه و بالابردن جایگاه آن نزد مردم است و اینکه کتابخانه نهاد اجتماعیِ فعال و پویا است که برای حل مسائل مردم برنامه دارد.”

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *