اتاق فرار هلاکستان

 

اتاق فرار،فضایی برگرفته از واقعیت است که بازیکن باید با حل معما و چالش های پیش رو، راه خروج از این اتاق را پیدا کند. اتاق فرار هلاکستان نیز یک تجربه واقعی از رویارویی با داعش و اتفاقاتی که سال 95 در تهران رخ داده است می باشد.

سجاد زوار و محمدرضا غیاثی دو جوان دهه هفتادی خوش فکر و خلاق اهل کرج هستند که علاقه ی شان به هیجان و فضاهای هیجانی پای آن ها را به اتاق فرار باز کرده است.

« روزهای فروردین سال 99 بود که محمدرضا غیاثی پیشنهاد داد برای اولین بار به اتاق فرار برویم. تجربه اتاق فرار برای هردوی ما خیلی جالب بود، بعد از آن حدود 15-20 اتاق فرار مختلف را امتحان کردیم. وقتی به این بازی فکر میکردم می دیدم اتاق فرار چقدر تاثیرات مثبت یا منفی روی بخش ناخودآگاه بازیکن (پلیر) دارد و در لحظه همه ی حواس بازیکن را درگیر می کند و او با یک؛ چند بعدی هیجان، ترس ، معما ، هوش ، استرس و … مواجه است. همین ویژگی ها مرا به این فکر انداخت که از ظرفیت اتاق فرار برای انتقال مفاهیم فرهنگی، دینی و ملی استفاده کنیم.»

این تیم دونفره در خرداد ماه 99 به جمع بندی نهایی درمورد انتخاب موضوع اتاق فرارشان می رسند و بعد از سه ماه تحقیق و بررسی هلاکستان با موضوع یکی از حملات ناموفق تروریستی داعش که در تهران اتفاق افتاده است،کلید می خورد و پس از جذب سرمایه و تامین مالی در اسفندماه، سال  99 در شهرک گلشهرکرج، در یک فضای 120 متری آغاز به کار می کند.
« وقتی تصمیم بر موضوع داعش شد با چند نفر از رزمندگان که در مناطق جنگی حضور داشته اند و مدافع حرم بودند مشورت کردیم و در طراحی و اجرا تا حد ممکن شبیه سازی های لازم را پیاده کردیم. همین نو و تازه بودن موضوع هزینه های مارا در طراحی چند برابر می کرد چون ما هدف اصلی مان انتقال مفاهیم بود که آن هم در کیفیت بالا بهتر اتفاق می افتاد.»
اتاق فرار هلاکستان یک تجربه واقعی را برای مخاطب خود رقم میزند ، مخاطبی که باید در قالب سربازان اطلاعات_عملیات وارد خانه امن دو داعشی بشود و در اولویت اول داعشی ها را بکشد و در اولویت دوم جان خودش را نجات بدهد.
موضوع و طراحی این اتاق فرار به گونه ای است که از نوجوان 13 ساله تا مادرها و مادربزرگ ها در آن بازی کرده اند و لذت برده اند. « با وجود همه ی سختی ها، بازخوردهای مثبت زیادی از مخاطب دریافت می کنیم، مثلا خانم جوانی که معلوم بود رویکرد مذهبی خاصی ندارد بعد از بازی پیش من آمد و من توضیحات بیشتری در مورد حملات تروریستی داعش به او دادم. لحظه ای حرف مرا قطع کرد و گفت :” خدا رحمت کند حاج قاسم را که این امنیت را برای ما نگه داشت.” این بازخوردها به ما نشان می دهد که تلاش مان نتیجه بخش بوده است.»

سجاد زوار معتقد است:« طراحی و اجرای یک اتاق فرار با محوریت فرهنگی و دینی کار آسانی نیست و از طرفی نمی شود به این مدل کار ها نگاه ها مادی و تجاری داشت. متاسفانه اتاق فرار در کشور ما با ناهنجاری هایی همراه شده است که ذائقه مخاطب را تغییر داده است وقتی سراغ اتاق فرار می آید صرفا به بعد ترس یا هیجان موضوع نگاه می کند. از طرفی ما نیاز به حمایت مسئولین در این حوزه داریم. اما خیلی از مسئولین فرهنگی و مذهبی که قبل از اجرا به ما قول کمک دادند حتی بعد از 6 ماه با وجود پیگیری های ما ،یک بار هم برای بازدید معمولی نیامدند و پشت ما را خالی کردند.»

اتاق فرار هلاکستان در مدت 6 ماه موفق به جذب 2000 مخاطب شده است که برخی از آن ها از شهرهای دیگر کشور بوده اند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *