مهد مادر و کودک حسنات

 

مهدی که تصویر ذهنی مارا از مهدکودک به می ریزد، فضایی مفروش با قالی ، پشتی های قرمز قدیمی و کناره های روفرشی رنگارنگ و کودکانی که با قابلمه توپ حمل می کنند. روی چادر نماز گلدار قایق سواری می کنند و با بالشت و پشتی تونل ساخته اند. داخل حیاط خبری از تاب و سرسره نیست در عوض شاهد بازی بچه ها با مرغ و خروس و جوجه ها هستیم. اینجا در واقع مهد نیست، خانه ایست که طرح مادر و کودک حسنات در آن به اجرا در آمده است. خانه ای که هدفش ایجاد فضای بازی برای کودکان است اما با یک تفاوت ویژه؛ بچه ها از مادر جدا نمی شوند بلکه با توجه به سطوح رشدی و آمادگی خودشان در محیط حسنات با مادر در تعامل هستند.

مادرها هم اینجا برنامه بازی و آموزش دارند زیرا مسئولین حسنات معتقدند که کار تربیتی روی کودک به تنهایی اثربخش نیست و لازم است که مادر هم از جهات مختلف تربیتی آموزش ها و آگاهی های لازم را کسب کند و حسنات بستری را فراهم آورده است که مادر و کودک کنار هم رشد می کنند.

طرح مادر و کودک حسنات نتیجه دغدغه های مادری است که پاسخ نیازش را از سیستم آموزشی موجود نگرفته است. زهره مدرسی لیسانس علوم قرآنی و مادر 3 فرزند ، 8سالی هست که وارد فضای تربیتی شده .

« وقتی فرزندم 3-4 ساله شد ، می خواستم برای رفع نیازش به همبازی او را در مهد ثبت نام کنم. مدل های مختلفی را دیدم اما متاسفانه مهد ها یا رویکردی صرفا مذهبی و یا صرفا روانشناسی و غربی داشتند و مبانی تربیتی در این میان گم شده بود. از طرفی هیچ مجموعه ای برای حضور مادر در کنار فرزندش  برنامه و انعطاف نداشت.»

خانم مدرسی با دیدن خلاء موجود در سیستم آموزشی مهد کودک ها ، خودش دست به کار می شود و با کمک چند مادر دیگر شروع به مطالعات مبانی تربیتی با رویکرد دینی و روانشناسی می کنند. خانم مدرسی برای شروع و ایجاد تجربه اجرایی، منزل شخصی اش را به یک مهد خانگی کوچک تبدیل می کند و در سال 94 موفق به راه اندازی مجموعه حسنات به صورت رسمی در شهر قم می شود.

الگوهای تربیتی و بازی محوری که در این مجموعه ارائه می شود بیشترین شباهت و نزدیکی را به زندگی واقعی افراددارد. کودکان در حسنات با بازی تمرین زندگی می کنند. اردوهای ماجرا محور بچه ها را با شغل های مختلف نانوایی ، نجاری، آتش نشانی و … آشنا می کند و برای انس کودکان با مفاهیم دینی برنامه های بازی محور و اردویی در مسجد، حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران و… نیز برگزار می شود. بچه ها در مناسبت های مختلف خودشان مسئول برپایی تکیه و ایستگاه صلواتی و فضاسازی هستند. در این بین مادرها نیز همبازی بچه ها می شوند و در کنار کارگاه های تربیتی به صورت تجربی با فرزند خود وارد بازی می شوند و با کمک مربیان حسنات گره های ذهنی تربیتی خود را باز می کنند.

طرح مادر و کودک حسنات ویژه کودکان 3 تا 6 سال به همراه مادر و 3 روز در هفته می باشد. برنامه های تربیتی حسنات به صورت ابلاغی نیست بلکه توسط تیم مطالعاتی مجموعه تدوین و ارائه می شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *