حسینیه کودک شهید چمران

 

 

حسینیه کودک شهید چمران با تلاش یک خانواده دو نفره، با هدف آموزش سبک زندگی اسلامی در قالب بازی های کودکانه برای کودکان زیر ۷ سال در میدان خراسان شهر تهران در سال ۹۲ تاسیس شده است.

احمدرضا اعلایی، لیسانس نمایش عروسکی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر دارد و بعد از تحصیلات دانشگاهی، در حوزه علمیه مشکات، تحصیلات حوزوی را دنبال کرده است. زهرا شاه حسینی نیز تدوین فیلم و روانشناسی خوانده است.

«جرقه ی اولیه تشکیل حسینیه کودک، از سفر به لبنان در سال ۸۸، ایجاد شد. به همراه یک تیم فرهنگی برای تهیه مستند راهی مدرسه شهید چمران در جنوب لبنان شدیم. سبک اجرایی و تربیتی مدرسه جبل عامل ما را به فکر تاسیس یک مجتمع تربیتی با همین مختصات در تهران انداخت، ما با افراد مختلفی در حوزه آموزش و تربیت مشورت کردیم، مجموعه های تربیتی شاخص را رصد کردیم. به این نتیجه رسیدیم که بازی مهم ترین ابزار برای ارتباط با کودک می باشد، اصلا زندگی کودک بازی است. بعد از چند سال تحقیق و پژوهش و برگزاری اردو بازی و هیئت کودکان موفق به راه اندازی حسینیه کودک شدیم.»

حسینیه کودک شهید چمران فضایی کاملا آزادانه و به دور از باید و نباید های افراطی محیط آموزشی برای کودکان ۴ و ۵ سال فراهم کرده است، اینجا بازی با آنچه در ذهن عموم افراد تعریف می شود تفاوت دارد. بازی، سرگرمی صرفِ لذت و هیجان و بی هدف نیست بلکه فعالیتی سازنده است که رشد فردی، اجتماعی، اخلاقی و … کودک را به همراه دارد.

محیط آشپزخانه، حیاط، باغچه، کارگاه های ساخت و ساز، حوض، حیوانات خانگی و … از جمله امکانات این فضا می باشد. کودک اینجا فرش شستن را تجربه می کند، یاد می گیرد که از وسایل دورریختنی اش چگونه ابزار مفید و قابل استفاده بسازد، در قامت آشپز غذا می پزد، آتش روشن می کند و تجربه پخت سیب زمینی درون آتش را به صورت عینی کسب می کند، نجار می شود و برای حیوانات خانه می سازد، خیاطی می کند و برای عروسکش لباس می دوزد.

 

حجت الاسلام اعلایی در مورد نگاه تربیتی حاکم بر حسینیه کودک معتقد است:« نقش تفریح در سبک زندگی اسلامی، به‌خصوص در فضای مذهبی به‌شدت مغفول مانده است و با الگوی دینی به آن نگاه نشده است. بازی، اصلی‌ترین ابزار در تربیت بچه‌های زیر ۷سال است. متأسفانه خانواده‌ها نگاه كمّي به ماجرا دارند. دنبال اين هستند كه فرزندشان چند آيه از قرآن حفظ كرده يا چه شعر يا دعایی را ياد گرفته است. ما در مهد چمران، آموزش نداریم فقط بازی است

کودکان بر مبنای سبک زندگی اسلامی ارتباط زیادی با طبیعت و حیوانات دارند و به صورت عینی با نعمات خداوند آشنا می شوند، آن ها یاد می گیرند مولد باشند و از ابزار بازیافتی اسباب بازی خلق می کنند. ما هر هفته با کودکان به خارج از محیط حسینیه می رویم تا آنها با افراد در مشاغل مختلف ارتباط بگیرند و معاشرت کنند. کودکان آزادند تا در زمان حضور در حسینیه از بین چند فعالیت، بازی ای را که دوست دارند انتخاب کنند. گِل بازی، خمیر بازی، بازی فکری، نقاشی و…»

آقای اعلایی و همسرش خانم شاه حسینی موفق به تاسیس ادبستان های دخترانه و پسرانه حمزه دوران در سا لهای ۹۵و ۹۶ شدند. هم اکنون، احمدرضا اعلایی مدیریت ادبستان پسرانه، و زهرا شاه حسینی، مدیریت حسینیه کودک و ادبستان دخترانه را به عهده دارند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *