باغ کودکان آفتاب

 

زهرا ساداتی نژاد، موسس و مدیر باغ کودکان آفتاب کاشان است، این باغ با مساحت۵ هکتار فضای طبیعی ویژه کودکان ۳تا۱۲سال در مهر ماه سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است ودارای فضاهایی مثل ، مزرعه سبزیجات، کاجستان، تپه ماسه بازی، سایت بازی های لاستیکی، برکه آب بازی، اجاق هیزمی، حوضچه گِل، نجاری، تاب تعادلی، کتابخانه، خانه حیوانات خانگی (بجز سگ) و… می باشد که در طول سال های فعالیت به مرور ایجاد شده و برای کودکان محیطی غنی را جهت بازی فراهم آورده است.

ساداتی نژاد که دانش آموخته ی روانشناسی است درباره ی دغدغه هایش برای تاسیس باغ کودکان این چنین می گوید :” زمانی که مشاور مدرسه بودم متوجه شدم بچه ها اصلا مدرسه را دوست ندارند. پسر ۹ ساله ی خودم هم با علاقه به مدرسه نمی رفت. دوست داشتم کاری کنم تا بچه ها احساس شان نسبت به مدرسه تغییر کند. یک روز اتقافی در فضای مجازی با مدارس طبیعت آشنا شدم و از سبک آموزش آن ها خوشم آمد. از حدود ۹ تا از این مدارس در شهرهای مختلف بازدید حضوری کردم و دوره های آموزشی لازم را گذراندم. ابتدا در مزرعه ای خارج از شهر کاشان با برگزاری اردوهای طبیعت محور فعالیتم را شروع کردم و بعد باغی را داخل شهر اجاره کردم و به صورت رسمی آغاز به کار کردم. من ایده های بازی در طبیعت را از مدارس طبیعت گرفتم اما در اصول رویکرد دینی را دنبال کردم چون برایم مهم بود که هویت دینی کودک هم باید در همین فضای آموزشی شکل بگیرد.”
اصول آموزشی باغ کودکان آفتاب کاشان بر یادگیری آزاد مبتنی است. کودکان خودشان از فضای غنی باغ استفاده می کنند، خانه می سازند، پل و مسیر عبور ایجاد می کنند و برای انجام فعالیت ها به صورت گروهی عمل می کنند. مثلا در برگزاری مراسمات دینی کودک فعال است نذری می پزد، پرچم و سربند درست می‌کند و به همراه دوستانش دسته عزاداری راه می اندازد.
کودکان اینجا صرفا دریافت کننده اطلاعات نیستند بلکه زمانی که برای شان سوالی ایجاد می شود به وسیله ی تسهیلگران مجرب باغ کودکان آفتاب به سمت جست و جو و کاوش سوق داده می‌شوند تا خودشان جواب هایشان را پیدا کنند.
باغ کودکان آفتاب ابزار مورد نیاز بازی، کسب تجربه ، کشف و شناختن نعمات الهی از طریق حواس و تفکر را برای کودک فراهم آورده است. برگزاری برنامه های دینی و ملی ،بهرمندی از تسهیلگران متعهد و متخصص و قرار دادن اصول آداب اسلامی در برنامه آموزشی این باغ را از مدارس طبیعت تجربه گرا متمایز کرده است و با استقبال بیشتر خانواده های مذهبی نیز روبرو شده است.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *