گروه بازی سازی گره؛ مسعود فرشته پور و محمدرضا هاشمی فر

روایت اردوی بازی محور ادبیات ارائه آقای امیرحسین خانی زارع
9 شهریور 1400
گفت و‌گوی زنده مجازی با موضوع تفاوت تفریح و سرگرمی
9 شهریور 1400

گروه بازی سازی گره، متشکل از ۴ جوان دهه هفتادی است که آشنایی شان با یکدیگر بر می گردد به دوران دانشجویی شان که به عنوان مربی و سرگروه نوجوانان در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی مشغول کار بودند. کار تربیتی و ارتباط نزدیک با نوجوان باعث شد تا آنها به تدریج با خلاء های حوزه نوجوان آشنا بشوند و به فکر راه چاره ای بیفتند و از آن جا که همگی شان در زندگی شخصی با بازی مانوس بودند قطعا راه حل پیشنهادی به بازی گره می خورد.

اولین بروز و ظهورشان در حوزه بازی مربوط به رویداد ملی استارتاپی اسباب‌بازی سال ۹۷در مشهد است. محمدرضا هاشمی‌فر،مهندسی عمران و مدیریت کسب و کار خوانده و موسس گروه بازی سازی گره است.
«در انجمن اسلامی به عنوان مربی و سرگروه با نوجوانان کار می کردیم. و معمولا از بازی برای انتقال مفاهیم استفاده می کردیم. وقتی فراخوان رویداد ملی استارتاپی اسباب بازی را دیدم از دوستانم آقایان فرشته‌پور، صادق‌زاده و تقوی خواستم تا در این رویداد شرکت کنیم. آنها موافقت کردند و همان‌جا ایده‌ ی یک بازی رومیزی را مطرح کردیم و ساختیم و توانستیم رتبه پنجم این رقابت را بین ۴۰ تیم شرکت‌کننده از سراسر کشور به دست آوریم. بعد از پایان این رقابت ایده اولین بازی رومیزی ما یعنی «کارتایم» شکل گرفت. تاکید ما بر بازی صرفا از جنبه تفریحی آن نیست بلکه به دنبال ایجاد محبت و صمیمیت در دورهمی های خانواده هستیم. به همین دلیل روی جعبه بازی کارتایم طرح خانواده را طراحی کرده ایم تا اهمیت و ضرورت آن را به مخاطب نیز انتقال دهیم.»

گروه بازی سازی گره از سال ۹۷ به صورت رسمی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده و تا بحال موفق به تولید دو بازی رومیزی به نام های« کوبیز و کارتایم »برای گروه سنی ۶ تا ۱۵ سال شده است.
مسعود فرشته پور، یکی دیگر که از اعضای اصلی تیم گره است. او تجربه ای چند ساله در حوزه فروش اسباب بازی های فکری دارد. فرشته پور دغدغه ورودش به حوزه تولید بازی را اینگونه بیان می کند: «برقراری ارتباط موثر، توانایی حل مسئله، افزایش اعتماد بنفس و دیگر مهارت ها برای گروه سنی نوجوان لازم و ضروری است و بازی در این فرایند یادگیری یک ابزار قوی به حساب می آید اما زمانی که ما شروع کردیم بیشتر بازی ها برای گروه سنی زیر ۷سال تولید می شد و خلاء بازی هایی برای بچه های ۷ سال به بالا در تولیدات اسباب بازی خیلی حس می شد.»
این گروه جوان، تولید اولین بازی رومیزی خود را با سرمایه ی ۴۰هزار تومان آغاز کردند و توانسته اند در مدت ۳ سال از هر بازی رومیزی ۳۰۰۰ نسخه تولید و در سراسر کشور به فروشگاه های اسباب بازی عرضه کنند.